Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Стаття 10 Свобода вираження поглядів
У контексті прав людини, згаданих у Європейській Конвенції, свобода вираження поглядів важлива не лише сама по собі, а як чинник, що відіграє вирішальну роль у захисті інших прав, гарантованих Конвенцією. Без широких гарантій права на свободу вираження поглядів, на варті яких стоять незалежні й неупереджені суди, не може бути ні вільної країни, ні демократії. Ця основна теза є непорушною.
Свобода вираження поглядів є самодостатнім правом і водночас складовою частиною інших прав, гарантованих Конвенцією, — такого, наприклад, як свобода зібрань. Разом з тим свобода вираження поглядів може входити у конфлікт з іншими передбаченими Конвенцією правами — наприклад, правом на справедливий судовий розгляд, правом на повагу до приватного життя, на свободу совісті і віросповідання. У разі виникнення такої колізії Європейський суд зважує ці права з метою встановити пріоритет одного над іншим. Урівноваження суперечливих інтересів, одним з яких є свобода вираження поглядів, бере до уваги важливість останньої. Суд неодноразово заявляв, що «свобода вираження поглядів є одним із засадничих положень демократичного суспільства, однією з основних умов його розвитку і самореалізації кожної окремої особи”. Або що «преса відіграє визначальну роль у державі, яка керується принципом верховенства права».
Для демократичних політичних процесів і розвитку кожної людини гарантії свободи вираження поглядів є визначальними. В принципі, гарантії, встановлені у статті 10, поширюються на вираження будь-яких поглядів — незалежно від їхнього змісту, — котрі поширює та чи та особа, група осіб або засіб масової інформації. Єдине обмеження щодо змісту, до якого вдалася Комісія, стосувалося поширення ідей, що пропагували расистську та нацистську ідеологію, підбурювали до ненависті та расової дискримінації. На підставі статті 17 Конвенції Комісія вирішила, що свобода вираження поглядів не повинна використовуватися для того, щоб зменшувати права й свободи, гарантовані Конвенцією.
Відповідно до статті 10 ЄКПЛ держави зобов'язані обґрунтовувати будь-яке втручання в будь-яке вираження поглядів. З метою визначити ступінь захисту, застосовний до певної форми вираження поглядів, Суд бере до уваги вид поглядів (політичні, комерційні, мистецькі тощо), засоби їх поширення, (тобто поширює їх окрема особа, друкований орган, телебачення абощо), а також аудиторію (дорослі, діти, широкий загал, окрема група). Згідно з цими критеріями, навіть поняття «достовірність» виражених поглядів може мати різне значення.
Як бачимо, стаття 10 Конвенції структурно складається з двох пунктів.
— у першому визначено свободи, які підлягають захисту.
— у другому викладено умови, за яких держава може правомірно втручатися у здійснення права на свободу вираження поглядів.
У пункті 1 визначено три складники права на свободу вираження поглядів:
— свобода дотримуватися своїх поглядів;
— свобода одержувати інформацію та ідеї;
— свобода передавати інформацію та ідеї.
Здійснення цих свобод має бути безперешкодним, вільним від втручання органів державної влади і не залежати від кордонів.
Свобода дотримуватися своїх поглядів є основною передумовою інших свобод, Гарантованих статтею 10, і вона користується майже абсолютним захистом — у тому сенсі, що можливі обмеження, закладені в пункті 2, до неї не застосовні.
Держави не повинні піддавати своїх громадян ідеологічній «обробці» і не можуть практикувати диференційоване ставлення до осіб, які сповідують ті чи інші ідеї.
Свобода одержувати інформацію включає право збирати та розшукувати її в усіх можливих законних джерелах, у тому числі й право доступу до міжнародних телевізійних програм.
Свобода одержувати інформацію та ідеї стосується засобів масової інформації в плані надання їм можливості передавати таку інформацію та ідеї загалові, але складником цієї свободи, на думку Суду, є також і право громадськості на достатню поінформованість, зокрема з питань, що становлять громадський інтерес.
Свобода преси
Хоч у статті 10 про свободу преси безпосередньо не згадано, Європейський суд напрацював значний масив прецедентної практики, в якій фактично міститься звід принципів і правил, які забезпечують пресі особливий статус щодо користування передбаченими цією статтею свободами. Ось чому ми вважаємо, що питання свободи преси заслуговує на додаткові коментарі. Інший аргумент на користь особливої уваги до свободи преси випливає з національної практики: жертвами порушень права на свободу вираження поглядів з боку органів державної влади частіше, ніж будь-хто інший, стають саме журналісти.
На ролі преси як політичного «сторожового пса» Суд уперше наголосив 1986 року в рішенні у справі Лінґенса. У кількох статтях журналіст (Лінґенс) критикував федерального канцлера Австрії за політичні кроки щодо створення коаліції з партією, яку очолювала особа з нацистським минулим. Журналіст назвав поведінку канцлера «аморальною», «позбавленою гідності», яка є проявом «опортунізму низького ґатунку». За приватним обвинуваченням канцлера австрійські суди визнали ці заяви дифамацією і засудили журналіста до штрафу. Вину журналіста суди обґрунтували висновком, що він не зміг довести правдивість своїх тверджень. Європейський суд визнав позицію національних судів хибною, оскільки погляди (оцінні судження) не є матеріальними і не підлягають доведенню. Розглядаючи підстави обвинувачення журналіста, Суд підкреслив значення свободи преси в політичних дебатах: «...Ці принципи набувають особливого значення, коли йдеться про пресу. Попри те що преса не має права порушувати обмеження, встановлені, зокрема, для захисту репутації інших осіб, на неї, однак, покладено обов'язок передавати інформацію та ідеї з політичних питань так само, як і з інших питань, що становлять громадський інтерес. Не тільки преса має своїм завданням передавати таку інформацію та ідеї — громадськість має право одержувати їх. Отже, Суд не може погодитися з позицією, викладеною в рішенні Віденського апеляційного суду, в тому сенсі, що завдання преси — лише передавати інформацію, а тлумачити її має головним чином читач...»
У цьому самому рішенні Суд зробив ще й такий висновок: свобода преси дає громадськості одну з найкращих можливостей дізнатися про наміри і позицію політичних лідерів і сформувати про них свою думку; загалом свобода політичних дебатів становить саму сутність концепції демократичного суспільства, і тому Суд надає політичним дебатам у пресі посиленого захисту в рамках статті 10.
Свобода преси користується особливим статусом і тоді, коли на кін поставлено інші питання, що становлять предмет громадського інтересу. У справі Торґейрсона йшлося про те, що заявник виступив у пресі із заявою проти поширеної практики поліцейських вдаватися до брутальних дій і назвав їх «звірами в уніформі», «особами, чий інтелектуальний рівень зведено до рівня немовляти через застосування задушливих захватів, яких поліцейських і охоронців навчають і до яких вони вдаються з брутальною бездумністю», та охарактеризував засоби, за допомогою яких поліція намагається захищатися, а саме: «залякування, підробка документів, незаконні дії, марновірство, нерозсудливість і тупість». У своїй країні Торґейрсона було піддано судовому переслідуванню та оштрафовано за дискредитацію працівників поліції. Європейський суд визнав, що заявник ставив питання про брутальну поведінку поліції в масштабах своєї країни і «...що на пресу покладено місію передавати інформацію та ідеї з питань, які становлять громадський інтерес». Окрім того, Суд заявив, що «в його прецедентному праві немає підстав для різного підходу до політичної дискусії та дискусії з інших питань, що зачіпають інтереси суспільства». І нарешті, Суд охарактеризував засудження Торґейрсона як «таке, що може перешкоджати відкритому обговоренню питань, що становлять громадський інтерес».
У справі Маруонека Суд надав свободі заявника на вираження своїх поглядів посиленого захисту, оскільки, на думку Суду, словацька житлова політика в період, коли державні квартири от-от мали бути денаціоналізовані, зачіпала інтереси широкого загалу.
Поза сумнівом, у тих випадках, коли йдеться про громадське обговорення неполітичних питань, що становлять громадський інтерес, Суд надає посилений захист свободі преси.
Іншим важливим питанням у контексті свободи преси є публікація чуток і тверджень, яких журналісти не в змозі довести. Як уже згадувалося, Суд поділяє думку, що оцінні судження не вимагають доведення. У справі Торґейрсона закиди на адресу поліції було зібрано з різних джерел; у статті було використано переважно поширені серед населення чутки. Незважаючи на те, що держава-відповідач твердила, начебто в статтях заявника бракувало об'єктивного фактичного підґрунтя — оскільки журналіст не зміг довести правдивість своїх тверджень, — Суд визнав вимогу доводити правдивість не тільки надмірною, а навіть нездійсненною і заявив, що навряд чи в пресі могло бути надруковане бодай що-небудь, якби вона мусила публікувати лише цілковито підтверджені факти. Очевидно, міркування Суду необхідно розглядати в контексті відкритого обговорення питань, що становлять громадський інтерес.
Суд також розглядав ситуацію поширення засобами масової інформації заяв, зроблених іншими особами. У справах Єрсілда і Тома Суд постановив, що «покарання журналіста за сприяння поширенню заяви, зробленої іншою особою... було б суттєвою перешкодою для участі преси в обговоренні питань, що становлять громадський інтерес; вдаватися до покарання слід лише за наявності для цього особливо серйозних підстав»". Мало того, у справі Тома, в якій уряд докоряв журналістові за те, що той не відмежувався від наведених у цитаті заяв, Суд визнав, що «загальна вимога до журналістів формально відмежовуватися від змісту цитат, які могли б когось образити, спровокувати або зашкодити чиїсь репутації, була б несумісною з роллю преси як постачальника поглядів, ідей та інформації про поточні події».
Джерела інформації, якими користуються журналісти, також захищаються статтею 10. Суд роз'яснив, що захист джерел журналістської інформації є однією із засадничих умов свободи преси. У справі Гудвіна Суд дійшов висновку, що «відсутність такого захисту може утримувати джерела від сприяння пресі в інформуванні громадськості про проблеми, що становлять громадський інтерес, внаслідок чого життєво важлива роль преси як «сторожового пса» може бути підірвана, а її здатність постачати достовірну й надійну інформацію зазнати негативного впливу».